Wednesday, July 22, 2009

מיתולוגיה

איננה קוראת תיגר על ארשכיגל ונוחלת תבוסה

אחד הטקסטים המיתולוגיים המפורסמים ביותר ממסופוטמיה הוא 'ירידת איננה לשאול'. איננה היא אלת הפריון והכוכבים השומרית. על פי מסורת אחת היא בתם של אלי הירח סין ונינגל. על פי מסורת אחרת, היא בתו של אל השמים אנו, כלומר אחותה החורגת של ארשכיגל.

איננה היא אלה עצומה וגאה. כאלת פריון ונסיכה שמימית היא היתה מלכת כל הארץ, אך לא הסתפקה בכך. היא ביקשה לכבוש לעצמה גם את העולם התחתון, ממלכת אחותה. נושאת עליה את כל הסמלים והאותות של מלכותה היא ירדה לשאול, התדפקה על הפתח ודרשה שיפתחו בפניה את השער, אחרת תשבור אותו ותשחרר את כל נשמות המתים. ולא רק זאת, אלא שהיא מבקשת למלוך במקום והיא בעודה בחיים. היא אומרת במפורשת לגבירתה המלווה נינשובור, כי היא עומדת לרדת לשאול ולא להרשות לאיש להמית אותה. הצהרה זו מעניינת, מפני שהיא מעלה את השאלה: האם ארשכיגל המולכת בשאול היא בחיים או מתה?

כשמתדפקת איננה על שערי עיר כלה, מספר שומר הסף לארשכיגל על המתרחש. אלת המוות מורה לו לשלול מן האלה איננה את כל כל סמלי מלכותה. הוא מסיר ממנה את הכתר, התכשיטים והאבנים היקרות, ולמעשה מוריד אותה לעמדה נחותה משל ארשכיגל. בממלכת השאול היא אינה נסיכה שמימית ואינה מלכת הארץ, אלא נתונה לסמכותה של ארשכיגל כמו כל השאר.

בטקסט הארוך והמפורט 'ירידת איננה לשאול', ארשכיגל דוממת. איננה לוקחת את מקומה של ארשכיגל על כס המלכות, והאנונה, מועצת האלים, חורצים משפט שיש להמית אותה על חוצפתה זו. לאחר מכן מציל אנכי, תאומה של ארשכיגל, את איננה ונעשית עיסקה להחזרתה לחיים תמורת מישהו אחר. רק בשלב זה נשמעת זעקתה של ארשכיגל: "קחו אותה מכאן!".

בטקסט המקביל והקצר יותר 'ירידת אישתר לשאול', ארשכיגל מופיעה כדמות פעילה יותר. ברגע שאישתר מגיעה לאולם המלכות, מורה ארשכיגל ליד ימינה נמטר לשלח באלת הפריון מחלות מצמיתות, מעוורות ומשתקות. למעשה, היא הורגת את אחותה אישתר. היא מביסה את הרעיון שמישהו יוכל להתגורר בעולם התחתון בעודו בחיים. לאחר שמציל אנכי את אישתר ונעשית עיסקה לשלחה תמורה אחר, היא מורה בתקיפות לשלח את אישתר מעל פניה.

ארשכיגל מרשה לעצמה להתנהג באכזריות כזאת כלפי אחותה מפני שהיא יודעת שהצדק האלוהי עמה. יש לה גם גיבוי משאר האלים. מועצת האנונה לא ראתה בעין יפה את הסגת הגבולות של איננה ודנה את אלת הפריון למוות. איננה חרגה מתחום סמכותה, היא הפרה את חוקי האלים לפיהם חייבת להיות הפרדה בין העולמות. היא לעגה לאיסור המעבר פנימה והחוצה מן העולם התחתון. אפילו ארשכיגל בעצמה אינה מורשית לצאת ולבוא מתחומי העולם התחתון כפי רצונה. למעשה, האלים פסקו, שמי שהעז להיכנס לממלכת המוות, אל לו לצפות לצאת משם. ארשכיגל הוציאה לפועל את גזר הדין.

No comments: